KAJAKOVÁ PÁDLA Kánoe pádla Kajak videa recenze Vybíráme kajak, kanoi
Mnoho lidí má stále zmatek v tom jaký je rozdíl mezi veslováním a pádlováním. Přitom je to naprosto jednoduché. Pokud sedíte v lodi zády ve směru jízdy tak zcela jistě veslujete. Pokud se díváte tam, kam jede – pádlujete. I když i tady samozřejmě, jako ve všem, existují výjimky, které potvrzují pravidlo. Třeba gondoliéři v Benátkách veslují, a přitom směr jízdy vidí. Jinak platí, že veslo je vždy nějakým způsobem upevněno k lodi, což pádlo nikdy není.
Pádel je samozřejmě mnoho druhů co do materiálu a způsobu použití. Jednoduše se však rozdělují na jedno a dvou pádla. Jedno pádlo má na jednom konci list a na druhém hlavičku nebo hrušku. Tyto dva konce spojuje dřík. U dvou-pádel dřík spojuje dva listy a hruška chybí.
Dvou-pádla se používají na lodích nazývaných kajaky, jedno-pádla ovládají kanoe. Pokud bychom tyto dvě lodě rozlišovali přísně sportovně, pak v kajaku se vždy sedí a v kanoi klečí – tedy v těch opravdu sportovních. V programu kanoistických závodů se lehce zorientujeme, když si budeme pamatovat, že K značí vždy kajak a C canoe. Číslo za písmenem značí, kolik bude v lodi jezdců. V rekreačních se kvůli pohodlí při delší cestě může sedět také. Ten klek není úplně samoúčelný. Kanoistovi značně pomáhá s držením stability lodi, zejména v peřejích. Má totiž s lodí více styčných bodů, které mu pomáhají vyvažovat pádlování na jedné straně.
Turistické kánoe, ať už pevné nebo nafukovací klek nevyžadují, ale zároveň jej umožňují a pokud se někdy dostanete do svízelné situace, ať už v peřejích řeky nebo na vzduté hladině, pamatujte, že v kleku loď stabilizujete jednodušeji.
Základem je pevné sezení a pádlo ve vodě, které vám dává pevný bod, díky kterému můžete lodí pohnout.
Záběr vpřed, kdy pravidelně, stejnou silou zabíráme pádlem střídavě na jedné a druhé straně lodi.
Široký záběr od přídě – Odhoz – používá se ke korekci směru nebo roztočení lodi.
Přitažení špičky lodě, kdy list zabodneme do vody souběžně s lodí v přední části a loď přitáhneme k pádlu. Změna nebo korekce směru
Závěs je podobný přitažení, pádlo však vnoříme do vody blíže těžišti a loď můžeme kolem pádla otočit.
Listy dvou-pádla k sobě obvykle svírají úhel 45 – 75 stupňů, čímž pomáhají jezdci optimalizovat záběr a zároveň list, který je nad vodou je v úhlu, kde se do něho neopírá případný protivítr. Pádlo se v jedné ruce drží pevně a v druhé se protáčí – dle toho rozlišujeme dvou-pádla na pravá a levá.
Pádlování na kánoi se liší hlavně v tom, že pádlujete stále jen na jedné straně – v případě, že jsou v lodi dva vodáci, pádluje každý na opačné straně. Eliminujeme tak přetáčení lodi a zvyšujeme stabilitu.
Zadák (kormidelník) loď řídí a háček (přední jezdec) určuje tempo. Důležité je udržovat pravidelné tempo bez cákanců. Háček zároveň sleduje vodu před sebou a hlásí případné překážky. Zadák má výhled omezený. Proto je důležité si předem domluvit komunikaci – toto je obzvlášť důležité zejména na řece, kde můžeme potkat skryté kameny nebo jiné překážky ve vodě.
Kormidelník udržuje přímý směr. V ideálním případě, pokud oba pádlují stejně, pak je to velmi snadné. V opačném případě kormidelník při dokončení záběru jemně koriguje směr odlomením – pohybem pádla od lodi.
Přitažení, kdy se vodák nahne co nejdále od lodi, pádlo zanoří souběžně s lodí a loď k pádlu přitáhne.
Opačný záběr je – odlomení. Při tomto záběru zanoří pádlo souběžně s lodí přímo u lodi, zapře je o bok lodi a použije jej jako páku.
Při nutnosti zpomalení, případně couvání, využijeme záběr kontra, kdy zabereme odzadu vpřed, tedy opačně než při standardním záběru.
Pokud hledáte jak kajkové tak i kánoe pádlo v jednom, doporučuje pádlo AQUA MARINA RIPPLE-TECH 2-in-1
Při pádlování, je potřeba myslet na to, že je třeba být vždy rychlejší než tekoucí voda. Jen tak je možno loď efektivně řídit. Zároveň je třeba počítat se setrvačností a při řízení dopředu plánovat, kam pojedeme.
Dále je třeba mít pádlo stále ve vodě – je to jediná opora, kterou vodák má. Při jeho vytažení se stává kořistí proudu.
A v tekoucí vodě se snažte stále držet příď lodi ve směru proudu.