Leťte na dovolenou s paddleboardem
Po dlouhých 2 letech cestovní abstinence se nám podařilo na jaře odletět do Thajska. Navíc jsme si na náš pobyt objednali pronájem plachetnice a naplánovali si prozkoumat Andamanské moře.
Díky dobré sbalitelnosti nafukovacích paddleboardů si vždy bereme tato plavidla s sebou. Chceme být totiž na dovolené nezávislí. Sbalený paddleboard je jako větší kufr a můžete jej bez problémů převážet v zavazadlovém prostoru letadla.
Čtěte dále pod videem....
Letíme přes Katar do thajského Phuketu. Cesta není vůbec příjemná i přesto, že letíme naší oblíbenou leteckou společností. Celou dobu letu musíme mít na obličeji respirátory. Po příletu podstupujeme opětovné testování na covid a v karanténním hotelu čekáme na ortel… Strávíme 2 týdny v thajské nemocnici nebo se vydáme na průzkum nádherného Andamaského moře? Několik dlouhých hodin nám pomáhá krátit místí pivo ve znamení draka. Výsledek je negativní. Hurá, budeme plachtit a pádlovat!
Nakupování zásob na plavbu není vůbec jednoduché. Najímáme si dvě taxi dodávky. Polovina posádky jede do přístavu převzít loď a druhá polovina jede do místního supermarketu nakupovat. Výběr potravin nám stěžuje absence latinky na většině produktů a samozřejmě velká odlišnost místních surovin. Třeba najít chleba pro desetičlennou posádku na dvanáctidenní plavbu je celkem problém. Prostě bereme vše, co mají. V očekávání velkých veder a k dodržení pitného režimu nakupujeme 200 litrů balené vody a dvakrát tolik kusů piv. V obchodě vládne velké pozdvižení a obsluha si pro změnu fotí nás.
Opuštění přístavu Yacht Haven Marina není jednoduché. Pro vyplutí máme přesně definované přílivové časové okno, a i při zvýšené hladině je zátoka dost mělká. Naše plachetnice má uváděný ponor 1,8 m. Jedeme přesně definovanou trasu, mimo mělčiny, ale stejně náš hloubkoměr občas ukazuje pouhých 1,7 m vody. Jsou to dost nervy.
Míříme na sever do neuvěřitelné krajiny skalnatých ostrůvků. Jeden si zahrál i ve filmu a je známý jako James Bond Island. V tuto chvíli již neváhám a nafukuji oba paddleboardy, které jsme si z domu do Thajska přivezli. Na loď jsem vybral větší plováky s pevnou 2-vrstvou konstrukcí: GLADIATOR ORIGIN 10‘8 a GLADIATOR PRO 11‘6, které uvezou dva námořníky. Paddleboardy skladujeme nafouknuté na palubě, opřené a přivázané k zábradlíčku. Paddleboardy jsou velmi lehké a mobilní. Je třeba na příďové oko uvázat dlouhý provaz, za který plovák držíte, když ho z paluby hodíte na vodu.
Vyrážíme na první projížďku. Moře není rybník, a tak nás suchozemce trochu trápí vlny. Kdo nemá natrénováno na vlnách, tak si radši sedá. Obdivujeme neuvěřitelné skalní ostrůvky porostlé exotickou vegetací. Míříme na jih do průzračných vod Andamanského moře.
Na lodi je velké horko. Na palubě se prakticky není možné pohybovat bez čepice a trička s dlouhým rukávem a límečkem z lycry. V podstatě střídám dvě stejná trička – jedno mám do vody na koupání, šnorchlování a pádlování. Druhé, nezasolené, nosím na lodi.
Součástí vybavení lodě je gumový člun s benzínovým motorem, který je uložený na palubě. Spouštíme člun na vodu. Mimochodem je to mnohem složitější než hodit na hladinu dva paddleboardy. Připevňujeme na člun motor a vyrážíme k ostrůvku. Bohužel vzápětí zjišťujeme, že do gumáku intenzivně teče a za chvilku je člun plný vody. Jsme tedy při výsadku na pevninu odkázáni na naše dva paddleboardy.
Tropické noci na lodi jsou utrpením. Loď sice disponuje klimatizací, ale ta k provozu potřebuje proud 220 V. My ale nemáme v plánu po celou dobu naší platby zajíždět do přístavišť, ona tam ani žádná moc nejsou. Nocujeme tedy pouze na kotvě. V kajutách jsou větráčky na 12 V, které rozhýbávají těžký, vlhký tropický vzduch. V noci většinou přichází silná bouře s průtrží mračen. To je pak čas na přírodní sprchu sladkou dešťovou vodou přímo na palubě.
Čím jižněji plujeme, tím je moře krásnější a šnorchlování zajímavější. Moře je plné krásných ryb. Ve skalních puklinách vídáme langusty a občas zahlédneme i siluetu žraloka. Rádi bychom si je prohlédli z blízka, ale vypadají, že se nás bojí víc než my jich.
Ostrovy, které navštěvujeme, jsou těžce postiženy dvouletým výpadkem turistického ruchu. Mnoho obchodů je zavřených. Na menších ostrovech nefungují celé resorty. O to více nás místní rádi vidí a thajská pohostinnost je ještě intenzivnější a úsměvy ještě širší.
Zásoby potravin na lodi se pomalu tenčí a najíždíme na přídělový systém. Nocování na kotvě tedy směřujeme k obydleným oblastem tak, aby byla v dosahu restaurace. Vzhledem k nefunkčnosti gumového člunu je výsadek na pevninu trochu logistický problém. Na dvou paddleboardech jsou jen 4 místa. Nikdo nechce zůstat na lodi, a tak se na „Próčku 11‘6“ mačkají i 3 chlapi. Váha je rozložena, plovák je zanořen až po okraj, ale stále plave. Otáčíme se několikrát na břeh a ti odvážnější vedle boardů plavou. Je třeba dávat velký pozor na bezpečnost, v moři se nacházejí silné proudy. Nakonec si všichni pochutnáváme na skvělé thajské kuchyni.
Thajsko je pro paddleboardisty ráj. Toto lehké a mobilní plavidlo vám umožní prozkoumávat tento krásný kus světa z úplně jiných úhlů, než ho vidí většina turistů.
Pádlujte kdekoliv!
Ondra z Pádlujte.cz