Historie
Ffirma Goodyear se v době 2. sv. války pokoušela vytvořit maximálně jednoduché letadlo pro americkou armádu. Pro křídla letounu vyvinula speciální patentovaný materiál DROP stitch. Nakonec byl projekt ukončen a Dropstitch se na scéně ve velkém opět objevuje až s nástupem nafukovacích paddleboardů. Časem se materiál zabydlel i v dalších vodáckých odvětvích a v dnešní době se z něj mimo paddleboardů vyrábějí také nafukovací kajaky a kanoe nebo alespoň jejich části.
Drop-stitch je spojení dvou vrstev tkaniny (PVC) tisíci a tisíci vláken z nylonu. Tato nahusto umístěná vlákna zaručují, že materiál se po nafouknutí nevyboulí, ale drží tvar pravidelné „desky“, která má ve všech místech stejný vnitřní tlak a zároveň výšku. Vnitřní tlak může být díky tolika spojením velmi vysoký (až 25 PSI) a právě kvůli vysokému tlaku dosahují dropstitch produkty vlastností, které se blíží pevným konstrukcím.
Dělení drop-stitch materiálů, výhody a nevýhody:
Jednovrstvá konstrukce (též single layer (SL), ESD, light, …) – jak už název napovídá, jedná se o materiál, který tvoří pouze jedna vrstva PVC z každé strany spojená nylonovými nitěmi. Tato konstrukce je základem pro všechny pokročilejší dropstitche. Jediná (konstrukční) PVC vrstva je zde zároveň vnějším materiálem a její poškození znamená také poškození celého plováku. Mezi výhody jednovrstvého dropstitche řadíme nízkou hmotnost a nižší cenu. Mezi nevýhody rozhodně patří menší odolnost a nižší vnitřní tlak, což znamená nižší tuhost.
Dvouvrstvá lepená konstrukce (též double layer (DL)) – tato konstrukce stojí na základu jednovrstvy, ale na základní (konstrukční) vrstvě PVC je vysokopevnostním lepidlem nalepena a později zalisována druhá vrstva – rovněž PVC, tzv. ochranná vrstva. Tato konstrukce se dá bez nadsázky označit za téměř nezničitelnou a je určena i do nejnáročnějších podmínek (půjčovny vybavení, sjezdy řek, skalnaté mořské pobřeží, …). Nevýhodou této konstrukce je vyšší hmotnost. Výhodou je vysoká tuhost a zmíněná nezničitelnost.
Dvouvrstvá (před)laminovaná konstrukce (též fusion technology (FT), MSL, ESD) – tato technologie spojuje výhody jednovrstvých (nízká hmotnost) a dvouvrstvých (vysoká pevnost) paddleboardů. O spojení dvou vrstev PVC se v tomto případě nestará lepidlo (viz. dvouvrstvá lepená konstrukce), ale vrstvy jsou k sobě slisovány (slaminovány) za vysoké teploty pod velmi vysokým tlakem. Právě kvůli absenci lepidla (kupříkladu na 1 paddleboard ho připadne okolo 1,5 kg) jsou výsledné produkty lehčí a zároveň ekologičtější. Spojení vrstev je o něco pevnější než u lepení a plováky snesou vyšší natlakování, což znamená výslednou vyšší tuhost. Výhodami laminované dvouvrstvy tedy jsou: nižší hmotnost, vyšší vnitřní tlak a tedy tuhost, ekologičnost. Plováky vyrobené touto technologií se také snadněji balí (rolují). Mezi nevýhody můžeme zařadit náchylnost ke ztrátě tlaku, která vzniká při úniku vzduchu skrz mikropóry (ztráta tlaku trvá několik dnů).
Stringer technology (ST) – tato technologie se využívá u jednovrstvých i dvouvrstvých materiálů. Její název je odvozen od stringerů – plochých PVC výztuh nalepených na plováky většinou v jejich středu, a to na dně i palubě, někdy i v obvodovém pásu. Tato kombinace dokáže plováku dodat tuhost při zachování nižší hmotnosti. Nevýhodou je vysoká cena blížící se fusion technology.
Technologie MACHINE WEAVE - nejmodernější technologie na výrobu paddleboardů.
Jednotlivé vrstvy PVC jsou protkány ve více směrech s vysoce pevnou tkaninou a vše je ještě za tepla slisováno. V samotném PVC je méně plastu a více tkaniny a tím je dosaženo super tuhosti a velmi váhy.
Plováky vyrobené touto technologií netrpí na kroucení, nejsou tzv. do vrtule. Plováky se neprohýbají a proto jsou stabilní a dobře jedou.